piątek, 24 kwietnia 2015

żupan polski uszyłam:-)

Miałam zaszczyt przez ostatnie dni poświęcić się szyciu historycznego ubioru, a konkretnie chodzi o żupan polski :-) Już kilka lat temu szyłam delię, ale ten ubiór był dla mnie wyzwaniem. Dostałam na wzór uszyty żupan oraz zdjęcie wykroju. Sama więc musiałam zrobić wykrój na wymiar, skroić i uszyć. Praca piękna, ale przyznam się, że rączki szczególnie przy krojeniu mi się trzęsły - czy aby dobrze wykrój zrobiłam?:-)Jak się okazało, wykrój zrobiłam dobrze, choć nieco za szeroki, ale po małych poprawkach pierwszy żupan jest dobry. Drugi już poszedł dużo lepiej. Materiały z jakich szyłam: sukno i podszewka atłasowa. Do zapięcia użyliśmy metalowych guzików w kolorze złota, zapinane na pętelki.
Żupan jest strojem z epoki barokowej (XVII wiek), a ten model jest z 1640 roku. Noszony był przez średnie warstwy społeczne.









Zdjęcia niestety nie oddają piękna tych strojów, a do tego robione są na damskim manekinie :-) Postaram się o zdjęcia na modelu :-) 

5 komentarzy: