piątek, 11 września 2015

żupan moskiewski

Znów przeniosłam się w czasie do XVII wieku :-) Przez dwa dni pracowałam nad żupanem moskiewskim z początku lat dwudziestych wspomnianego wieku. Wzorowałam się na zdjęciu ubioru hetmana Stefana Żółkiewskiego, który uszyty był z jedwabiu i płótna, jako podszewki, natomiast watowany był włóknem jedwabnym. Ja uszyłam żupan cały z wełny. Wierzch przepikowałam z trzema warstwami otuliny.  Spód składa się z dodatkowych dwóch warstw. Ciekawostką jest pikowanie - przód i tył pionowo, natomiast rękawy pikowane są poziomo. Okazuje się, że pikowanie poziome ułatwia szybkie ruchy rąk w tak grubym żupanie. Pionowe nieco blokują i usztywniają materiał. Kołnierz jest dość wysoki i również grubo usztywniony. Wiązany jest po bokach i na rękawach - wełnianymi troczkami.
Uszycie takiego stroju, było dla mnie ogromnym wyzwaniem - wykonałam wykrój wzorując się na starych rysunkach, pikowanie tylu warstw materiału oraz ciężar całego stroju - warto było :-)

Żupan moskiewski hetmana St. Żółkiewskiego





Wzór wykroju, który zmodyfikowałam do żupana moskiewskiego


Uszyty żupan














3 komentarze:

  1. Cudo! Nawet budynek prawie pasuje do epoki. ;)))))

    OdpowiedzUsuń
  2. Podziwiam:))Waszmość w żupanie prezentuje się iście po szlachecku:))

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniała robota :) jestem pod wrażeniem, jestem zainteresowana pani żupanami, bardzo proszę o kontakt ekarolusia@o2.pl

    OdpowiedzUsuń